Dagens unga fråga

Jag hittade en sida där bloggaren varje dag lägger upp en ny fråga. Frågan riktar sig till unga föräldrar och det är meningen att man ska svara på frågan i sin blogg, för att sedan kunna få någon form av diskussion. Jag tänkte testa detta så får vi se hur det går helt enkelt.

I vilken ålder tycker du att det är lämpligt att barn börjar på dagis?

Väldigt svårt fråga tycker jag, för jag har funderat väldigt mycket på det där.

Freja kommer börja på dagis när hon är drygt 15 månader. Jag tycker nog att det är lite för tidigt egentligen, men jag har tyvärr inget val. Jag oroar mig mest för att hon kommer vara så ledsen när hon är där, men jag vet att det inte är så. Självklart blir ju en del barn ledsna, men långt ifrån alla. Tror att det kommer vara bra för henne att träffa andra barn.

När jag fick Freja så var jag helt och hållet inne på att hon skulle börja på dagis så fort hon hade blivit 1 år. Det skulle aldrig ha fungerat. Under just den period var hon fruktansvärt "mammig" och det skulle kännas fel att lämna bort henne.

Skulle jag kunna ha Freja hemma längre så skulle hon nog få börja på dagis när hon var runt 2 år gammal. Just det där med att jag tycker att hon ska få träffa andra barn går ju att lösa på andra sätt, med t.ex. Öppna Förskolan.

Så med andra ord tror/tycker jag att det är lämpligt att låta ett barn börja på dagis vid ungefär 2 års ålder.
Alla bilder på bloggen är tagna av mig, om inte annat anges.
Bilderna får inte kopieras eller användas på annat sätt utan min tillåtelse.



Kommentarer
Postat av: Johanna

Till mig har faktiskt en dagisfröken sagt att ju äldre barnet är, desto svårare är det att få den att trivas på dagis. Skillnaden mellan en, säg 15- månaders och en 2-åring är ju att 2-åringen förstår mer och blir oftast mer ledsen, vilket gör att inskolningen blir mycket svårare. En 15-månaders har inte samma tidsuppfattning och förståelse som ett äldre barn har.



Sen tror jag att alla barn, någon gång ibland eller ofta, gråter när mamma/pappa lämnar på dagis, men det går över lika fort. Lukas brukar bli ledsen ibland när vi lämnar honom, men kan bli lika ledsen när vi ska gå där i från :)

2010-06-21 @ 20:21:17
URL: http://johannanmokvist.blogg.se/
Postat av: Li

Hej Linnea. Så roligt att se dig på min blogg!

Härligt när nya människor hoppar in och skänker nya möjligheter!

Jag slogs direkt av vilken fin och stilren blogg du har, bilden på dig och Freja är ju helt underbar!

Jag skulle också vilja ha en sån där bild på mig och Alina, har ni tagit kortet hos en fotograf?



Kul att du svarar på dagens fråga, länkar till din blogg imorgon i "gårdagens respons" som vanligt.



Angående dagis så har jag också hört att ett äldre barn kanske har svårare att släppa taget om mamma/pappa. i det stora hela tror jag inte barnet far illa av att vara utan mamma o pappa, det är ju våra hjärtan som går sönder.. inte deras. Ändå håller jag med dig, 2 känns som en bra ålder!



Mvh Li

2010-06-21 @ 21:35:04
URL: http://milf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback